Fișe de lectură. Reziduurile sociabilității, satul, rânduiala, vocația și claritatea gândului
REZIDUURILE
SOCIABILITĂȚII ȘI SENTIMENTUL NOSTRATIC LA VILFREDO PARETO
Reziduurile
sociabilității se referă la viața socială și la disciplină (Ion Ungureanu, Paradigme
ale cunoașterii societății, București, Editura Humanitas, 1990, p. 29).
Acestea sunt: sentimentul de noi, nevoia de uniformitate, mila, cruzimea,
altruismul, sentimentul ierarhiei și ascetismul (Ibidem, p. 30).
Cele
două concepte centrale în viziunea lui Pareto sunt: reziduul și derivația. Derivația
este o formă pseudo-logică a sentimentelor, instinctelor, etc., care nu poate
fi verificată din punct de vedere experimental (Ibidem). Reziduul pe de altă
parte, este partea constantă a derivațiilor/ rădăcinile sociabilității – ceea ce
nu se vede (Ibidem).
Oamenii
disciplinați sunt ființe sociabile în viziunea lui Pareto. Acesta analizează
sociabilitate ca formă reziduală a disciplinei (Ibidem).
Unul
dintre reziduurile sociabilității care întâlnește în societatea contemporană
multe provocări, ca urmare a individualismului exacerbat, este sentimentul
nostratic. La Pareto: „Sentimentul de «noi» este reziduul care permite
indivizilor să se legitimeze colectiv și să-și maximizeze, astfel, puterea
personală. «Utilitatea» pentru societate a acestui sentiment constă în
disciplina pe „orizontală” pe care el o impune indivizilor (..)” (Ibidem,
pp. 30-31).
Înțelegem
de aici că dincolo de faptul că sentimentul de noi ne disciplinează, aceasta
înmagazinează memoria, existând o relație de interdependență între sentimentul
nostratic – credință – memorie. De pildă, generația „snowflake”, având o
credință diminuată și un sentiment nostratic redus, este puternic
individualizată, uitând că lumea nu a început cu ei tocmai pentru că nu au memoria înaintașilor. Dar pentru că omul
este o ființă socială și sociabilă,
deci nu poate trăi în afara comunității decât în „forme” precare, ca victimă a
propriei însingurări, depresiv, se „sălbăticește”, în sensul de agresivitate.
Curioasă ipostază: victimă și agresor, concomitent. – drd. Samira Cîrlig
SATUL
– MEDIU PRIELNIC „CULTIVĂRII” SENTIMENTULUI NOSTRATIC
Tinerii
care nu au sentimentul nostratic au trăit la oraș sau au fost crescuți de
părinți și bunici care, în marea lor majoritate, au părăsit satul în perioada
comunistă la presiunile conducerii (colectivizarea și industrializarea
forțată). Nu știu dacă, nefiind activate până acum atât de mult, aceste reziduuri
s-au diminuat în cazul tinerilor „snowflake” în asemenea măsură încât nu mai
pot fi reactivitate în viitor. Cert este însă că nu pot fi salvați pe cont
propriu. Este nevoie de asumarea unui ideal comun care necesită muncă și
devotament.
Dacă
mutarea la oraș a fost unul dintre factorii determinanți ai apariției
generației „snowflake” înseamnă că acest mediu are o problemă în ceea ce
privește „activarea” reziduurilor. Lucru pe care nu-l întâlnesc la sat pentru
că țăranii și-au făurit în lunga lor istorie mijloace de activare a reziduurilor,
dintre care menționez: sentimentul de noi și nevoia de uniformitate a
comportamentelor – gura satului;
mila și cruzimea – față de cel care a greșit ai milă dacă a fost
inconștient și ești mai dur, dacă a făcut-o cu bună știință, pentru a-l
îndrepta; altruismul – claca tinerilor. De exemplu: întrajutorarea la
organizarea și desfășurarea nunții, precum și la munca câmpului; sentimentul
ierarhiei – respectul față de bătrâni; ascetismul – într-o oarecare
măsură fiecare țăran este ascetic în sensul lui Pareto pentru că se abține de a
se manifesta „în felul său” pentru a se rândui. – drd. Narcis Rupe
RÂNDUIALA
– ÎN FUNCȚIE DE PROPRIA CHEMARE
Pareto
a evidențiat o problemă majoră a zilelor noastre: problema rânduielii.
De
ce spun asta? Pentru că astăzi profităm cel mai mult de pe urma tehnologiei și
în mod paradoxal timpul „nu ne mai ajunge”. Am ajuns să fim răspândiți în toate
colțurile pământului și nu mai ținem legătura cu prietenii/vecinii/rudele
apropiate. Deși, putem face lucrurile mult mai repede și mai ușor (de la
agricultură la noile tehnologii) putem să observăm că există o „limită” a
timpului.
Suntem
parcă prinși într-un cerc intangibil. Cred că acest lucru se datorează
schimbării sau dezordinii ierarhiei lucrurilor din viața noastră. Altfel spus,
unii pun interesul personal înaintea datoriei (față de țară, de aproape, etc.),
iar acest lucru nu oferă acea „satisfacție” care să dureze, rămânând în urma
acțiunilor noastre doar bucuria temporară și superficială. – cercetător Alin
Bulumac
CLARUL GÂNDIRII – CA ECHILIBRU ÎNTRE RAȚIONALITATE
ȘI EMOTIVITATE
Problema rânduielii
presupune ordine, care se poate realiza doar prin aplicarea unei gândiri clare.
Claritatea apare doar în momentul în care avem o relație echilibrată între ceea
ce știm și ceea ce se află în fața noastră. Pe lângă acest echilibru, trebuie
să ne uităm la relația dintre raționalitate și emotivitate. Are această relație
vreo legătură cu pauza în gândire? Dar, mai întâi, să definesc ce înțeleg prin
raționalitate și emotivitate.
Prin
rațiune, mă refer la procesul de a observa, analiza și judeca un anumit lucru al
Universului. Spre exemplu, mă uit pe geam (observ), văd că plouă (analizez ce
înseamnă ploaie, cât de rea este vremea și mă gândesc la posibilele lucruri pe
care trebuie să le fac de acum încolo) și judec (adică decid să nu ies afară
sau dacă ies să mă îmbrac într-un anumit fel). Acesta este un exemplu banal,
dar fără rațiune nu vom supraviețui în niciun mediu.
Prin
emotivitate, mă refer la acea parte cognitivă a creierului care „analizează” o
situație sau un lucru sub forma de valori și de la care se obține o reacție din
partea noastră.
Discuția
se complică puțin aici, deoarece emotivitatea este haotică (autori precum Daniel
Goleman – în lucrarea Inteligența emoțională, Editura Curtea Veche,
2018, spun că există o inteligență emoțională care are o logică și etape, în
spatele emoțiilor), dar cred că este haotică pentru că este, de cele mai multe
ori, legată de anumite asocieri inconștiente (ideea aparținând lui Jung), care
au o intensitate care cu greu poate fi controlată.
Ce
înseamnă pauză în gândire?
Înseamnă
că una sau cealaltă (rațiune sau simțire) se află la extreme. Dacă
raționalitatea este prea ridicată, te îndepărtezi de lumea simțurilor, a
abstractului (ca exemplu aici ar putea fi intelectualii de astăzi care vorbesc
doar de cifre, calcule, măsurători, dar nu iau în considerare măsura omenească,
sufletească și „animatică”. Astfel că, astăzi se vor închide biblioteci,
teatre, centre culturale – motivul rațional – risipă bugetară în momente de
criză economică, în schimb nu se ia în calcul faptul că prin această măsură se
mai rupe un os al unui organism deja fracturat care este cultura română.
Dacă
rațiunea este prea scăzută (în sensul în care o folosim mai puțin) se ajunge la
haos – exemplul care mi-a venit prima dată în minte aici este societatea civilă
americană (cu organizații de stânga) care întreprinde tot felul de acțiuni, dar
fără componenta rațională: de pildă cum să învățăm un copil la grădiniță să
interacționeze cu un transgender.
Dacă
emotivitate este prea puternică, se întunecă judecata minții. Aici voi folosi
exemplul personal. În momentul în care încep să mă sperii sau să simt ceva mai
intens, creierul nu mai gândește. Nu mai acționează spre a soluționa o anumită
sarcină sau problemă, ci rămâne blocat sau mai rău – ia o decizie pripită pe
care uită să o analizeze.
Dacă
emotivitatea este prea scăzută (o ignorăm, pentru că există studii care arată că
până și psihopații au un miligram de compasiune) ne dezumanizăm. A trai fără
inima este cel mai periculos. În aceasta situație, nu există un sens, întrucât inima
îți dă sensul în viață. Fără sens, ajungi în situația de roboțel (unde ne
îndreptăm astăzi).
Deci
ce este pauza în gândire? O oscilație
prea puternică a uneia sau a ambelor – raționalitate și emotivitate.
Societatea
de astăzi duce la extrem ambele moduri de a judeca: pe de o parte, avem
tehnologii și se fac calcule menite să schimbe radical societatea (deși clar nu
în bine). Pe de altă parte, suntem emotivi și nu reușim să limpezim partea
rațională, motiv pentru care cheltuim impulsiv, urâm, suntem triști, frustrați
(mă refer la acea frustrare care te controlează fără a mai fi conștient), și ne
negăm pe noi înșine. Sunt convinsă că identitatea ca proces, adică atunci când
îmi pun întrebarea: cine sunt?, ar trebui întotdeauna să se afle pe marginea raționalității
interioare. Acest lucru nu este însă posibil dacă te afli complet în emoție (în
special exterioară: ce cred alții despre mine?).
Există
pauze lungi de gândire în cazul meu, cum cred că există la multe persoane de
vârstă mea (model generațional). Echilibrul dintre cele două principii este
învățat în mediul în care am trăit. De aceea, este trist că nu mai avem nici
echilibru rațional: ne dispar fix instituțiile de care avem nevoie, nici
echilibru sufletesc: nu mai suntem în stare să reflectam asupra a ceea ce
simțim. În acest sens, apar personaje care vor să învețe copiii despre
transgenderism și alte „isme”, în loc să înțeleagă că tot ceea ce au nevoie se
afla în interiorul lor.
Sănătatea
vieții sociale, în termeni obiectivi – disciplina – pleacă de la o „educare” a
raționalității, emotivității și de la punerea pe piedestal a unei duble ordini:
interioară (echilibru rațiune – emoție) și exterioară (relația cu comunitatea,
cu „celălalt”, cu societatea) – masterand Anania Iordache
Comentarii
Trimiteți un comentariu