Rânduiala


 

Cel care a dat o nouă viață teoretică termenului de „rânduială” a fost filosoful Dumitru Cristian Amzăr (1906-1999), apropiat de cercul de colaboratori ai lui Dimitrie Gusti din perioada campaniior monografice interbelice, exilat după război în Germania, unde a continuat să scrie și să trăiască în spirit românesc. Pentru Amzăr, termenul de „rânduială” este o descoperire majoră, care atestă continuitatea noastră spirituală cu epoca antică, fapt ce ne diferențiază de popoarele din jurul nostru. Amzăr nu crede a exista la vecinii noaștri sud-est europeni un termen care să ne transporte mai direct în mentalitatea ordonatoare (cosmotică) a antichității decât cel de „rânduială”. De aceea, a invoca rânduiala este un act de esență pur spirituală, în sensul redescoperirii unei legături esențiale între lumea de azi și lumea celor mai îndepărtați înaintași ai noștri. De reținut, „rânduiala” nu are nimic din recuzita modernității, nu seamănă nici cu legea, nici cu datoria, nici cu libertatea sau alți termeni pe care i-am primit în vremurile mai noi. Rânduiala este cadrul general de ordine care se impune omului românesc, lumii noastre, dar, lucru important și impresionant totodată, acest cadru de ordine nu înseamnă deloc destin gata trasat în sensul termenului grecesc moira, soartă implacabilă. Rânduiala este ordinea supremă de deasupra întrupărilor sale de moment, istorice, epocale, mai mult sau mai puțin conjuncturale. Rânduiala este semnul totalei noastre autohtonii:

„Prezența ideii de rânduială în centrul spiritualității romănești (ortografia preferată de Iorga redă mai bine romanitatea noastră decât cea curent românească!) este, după mine, elementul care ne pune pe noi, românii, la nivelul culturilor majore ale antichității, întrucât toți vecinii noștri au pierdut, sub influența puternică a Bizanțului și islamului, în răsărit și sud, a Romei medievale în nord și apus, la care s-au adăugat, în epoca modernă, reforma și contrareforma, în mult mai mare măsură decât noi, românii, legătura cu trecutul autohton”[1].

Rânduiala obligă, dar nu obligă direct și nu arată concret cum. Ea obligă prin libertate, cheamă la descoperirea și redescoperirea permanentă a simbolisticii esențiale, a legăturilor sacre dintre elementele vieții concrete, istorice:

„Așa cum o trăiește românul, rânduiala reprezintă o categorie a gândirii, după care lumea, pentru a putea ființa, trebuie să aibă o ordine, indiferent care. Ceea ce afirmă rânduiala ca fiind absolut necesar nu e o anumită ordine, ci ordinea ca atare, ordinea pur și simplu. Ordinea concretă, dimpotrivă, ține de contingență și e, deci, de competența libertății umane. Ea poate fi de un fel sau altul, după împrejurări. Cu alte cuvinte, rânduiala este o idee lipsită de un conținut precis; pentru a fi realizată în timp și spațiu, ea trebuie umplută cu o ordine concretă, de un anumit fel”[2].

„A fi în rând cu lumea” poate fi o aproximare a rânduielii. Rând și rânduială au rădăcină comună și ne vorbesc despre fapul de a sta la rând, de a fi părtaș răbdător la trecerea vremurilor și la schimbările pe care această trecere/petrecere le aduce. Răbdarea este, iată, o inerentă virtute care rezultă din înțelesul ideii de rânduială. Nu poți ieși din rânduială așa cum nu-ți poți ieși, niciodată, definitiv, din fire. A avea răbdare înseamnă, până la capăt, a-ți asuma un destin, un început și un sfârșit.

Importanța rânduielii ține de luminile pe care aceasta le trimite în orizontul eternității, al empireului sau cerului ultim al Paradisului lui Dante, acela care este dincolo de stele și care este invizibil, și în care timpul își înfige rădăcinile. Empireului îi este asociată o mișcare constantă (o rânduială?) din care se deduc toate celelalte mișcări ale cerurilor inferioare. Aceasta este durata unică, în sine nemărurabilă...[3]

Noi, românii, vorbim de rânduială și acest lucru ne face, vrem, nu vrem, părtați la ideea de eternitate. Singura problemă este ca rânduielile sau tocmelile concrete, de care vorbește Amzăr, să nu fie... proaste, așa cum, din păcate, știm că se întâmplă adesea: „bună țară, rea tocmeală”, adică, da, avem o țară rânduită, dar prost tocmită în veac!


conf. univ. dr. Cristi Pantelimon



[1] Dumitru Cristian Amzăr, Rânduiala ființei românești. Studii de morfologie culturală, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2014, pp. 296-297.

[2] Ibidem, p. 290.

[3] Ne-am inspirat aici din lucrarea lui Titus Burckhardt Știință modernă și înțelepciune tradițională, tradusă de noi și aflată încă în manuscris.

Comentarii

Postări populare