ȚINTELE REFORMELOR EDUCAȚIEI


 

Extrase din Mircea Platon, Deșcolarizarea României. Scopurile, cârtițele și arhitecții reformei învățământului românesc, Ideea Europeană, București, 2020


1. Eradicarea învățământului și înlocuirea lui cu „socializarea”

p. 171

„Ultima manifestare a acestor intenții malevolente a avut loc recent, când ministerul condus de Ecaterina Andronescu și experții de la Institutul de Științe ale Educației au emis un document intitulat: «Educația ne unește. Viziune asupra viitorului educației în România» . [f.a., probabil 2019]. Aici se prevede învățământul obligatoriu de la 3 ani, desființarea rolului de diriginte înlocuit cu un „consilier de orientare profesională”, scopul fiind ca, din gimnaziu, elevul să-și aleagă profesia. „Practic, această etapă marchează sfârșitul procesului de învățare așa cum s-a petrecut el din zorii civilizației și până astăzi. Astfel, documentul precizează că scopul «ciclului secundar inferior», adică al gimnaziului, este socializarea cu pretext școlar ... »”

p. 172

„Profesorii de la USLIP [Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar] au arătat că «prejudiciază grav educația elevilor români și meseria de profesor».”

p. 174

„Studiul (dacă se mai poate spune astfel) Românei – ca limbă și ca literatură – în ciclul secundar (gimnaziu și liceu) își propune obiective de un primitivism evident. Astfel, la gimnaziu avem: 

- «Identificarea de fapte, opinii, emoții în mesaje orale sau scrise, în contexte familiare de comunicare; 

- Exprimarea unor gânduri, păreri, emoții în cadrul unor mesaje simple în contexte familiare de comunicare; ....»

Abia la liceu își fac loc rudimente de stilistică … ”


2. Limba română – redusă la alfabetizare funcțională

p. 175

„Practic, prin acest program, românii vor fi antrenați să devină imigranți în propria limbă. Noțiunile și abilitățile primare care li se vor preda până la 16 ani îi vor lăsa incapabili să radiografieze mesaje mai complexe ..., să-și rotunjească un orizont de cultură ... Soiul de alfabetizare funcțională la care îi va expune «viziunea» experților de la Institutul de Științe ale Educației nu va modela decât consumatori de sloganuri și emoții …”


3. Tinerii – a(na)lfabetizați funcțional – prezenteism, salahorizați și sclavi „agili”

– care trebuie transformați în „capital care trebuie valorificat pe piața globală a muncii” – p. 431, și consumatori – vezi mai sus, p. 175

p. 175

„Oamenii ieșiți din aceste combinate avicole de elevi vor fi pregătiți să trăiască în prezentul etern al ciclurilor economiei de consum, fără viziune diacronică, fără conștiință de sine sau de comunitatea din care fac parte. Se vor duce la culcare ori de câte ori li se va stinge lumina.”

p. 176

„Școala, conform acestui document [vezi mai sus, pct. 1.], are menirea de a asigura performanța individului în societatea globalizată, nu în sânul națiunii ... Cu alte cuvinte, acest program are în vedere producerea pe bandă rulantă de forță de muncă pentru nevoile economiei globale. E, în fond, un act de capitulare a națiunii române în fața marilor corporații.”

- care trebuie confuzionați – p. 188, scoaterea personalităților emblematice, suprainformația, eliminarea informației despre locurile naționale reprezentative și a logicii istorice naționale și universale. – vezi la 62 MIJLOACE de disoluție a școlii/C. Pedagogic/39. Manualul

p. 406

„După cum arată Kamat, sistemul de educație pus pe roate de Banca Mondială țintește la producerea precariatului universal, a unei forțe de muncă «flexibile» și «agile» dispusă să se recalifice de mai multe ori în cursul vieții și să trăiască fără plasă de siguranță socială și, de fapt, fără demnitatea pe care ți-o dă un statut socio-profesional solid.” (Sageeta Kamat, The World Bank and Education, 2014)

p. 429

agilă – „în care să nu se investească nimic (nici pregătire, nici asigurări sociale)”


4. Profesorii – trebuie să devină facilitatori

p. 344

„Scopul reformelor succesive: «reeducarea reformatorilor» ...”

p. 179 

cf. Răzvan Bologa, Simpozionul de Arheologie Didactică, Vaslui, 2018. 

p.180

„« ... profesorii ... nu vor mai fi ei cei care vor tezauriza cunoștințele, ei vor fi mai degrabă niște facilitatori pentru implementarea unor scenarii.»”

p. 320. 

Cf. Raport OECD din 2017: 

p . 321

„ ... în raport [Raport OECD din 2017], în ciuda diversității, toleranței și non-discriminării care domnește în discursul oficial al tuturor organismelor UE sau internaționale, se găsește un țap ispășitor în faptul că majoritatea corpului profesoral din România este alcătuită din femei de vârstă mijlocie. Cu alte cuvinte, din femei conservatoare, educate înainte de introducerea primei reforme a învățământului, de la mijlocul anilor ’90.”


5. Familia

[vezi Plx 145/2023, „privind organizarea activității de prevenire a separării copilului de familie]

p. 251

„Sub titlul România învață meseria de părinte, aflăm că Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului (ANPDC) împreună cu guvernul Boc lucrează la o lege care prevede înființarea a «zeci de centre cu sute de educatori parentali», care îi vor învăța pe români cum să-și crească și educe copiii. ...”

p.252

„Pedagogia care stă la baza acestor cursuri [de educație parentală promovată de ANPDC și „guvernul Boc”], ne explică unul din «specialiști», e bazată pe un «model american»: «Acolo, astfel de cursuri au o tradiție de 30 de ani. Îi învățăm pe părinți să nu construiască educația copilului pe interdicții ... ». Conform Manuelei Dănescu, coordonatoarea proiectului, acest tip de «educație» după «model occidental» îi vizează ... și pe părinții normali sau pe viitorii părinți ...”

p. 253-255

„ .... să recapitulăm beneficiile acestui program [de educație parentală promovată de ANPDC și „guvernul Boc”]: 

1. După ce, vreme de 45 de ani, generații după generații de copii au fost crescuți de stat, noul stat neoliberal vizează perpetuarea acestui monopol, în condițiile în care a demonstrat că nu e în stare să administreze nimic ...

2. Părinții care petrec prea puțin timp cu copiii lor vor fi siliți prin lege să petreacă și mai puțin timp cu familia, deoarece vor fi obligați să urmeze aceste cursuri.  ...

3. Părinții săraci care își neglijează copiii vor fi siliți să plătească amenzi sau să-și neglijeze și mai tare copiii, deoarece vor fi obligați prin lege să muncească în folosul comunității. 

4. În condițiile în care nu se definește foarte clar ce anume înseamnă a-ți «abuza» sau «neglija doar» copiii și în condițiile unei ofensive continue împotriva familiei tradiționale, motivele pentru care părinții ar putea fi condamnați la reciclare ar putea fi dintre cele mai arbitrare.

5. În condițiile în care în SUA și în Marea Britanie se discută ... despre revenirea la niște standarde de educație clasice, în România se importă cu avânt o «tradiție» veche de 30 de ani, adică de pe vremea educației progresiste a stângii radicale. Exact din cauza subminării autorității părinților și a naționalizării copiilor prin măsuri legislative de genul celei pregătite de guvernul Boc s-a ajuns în Marea Britanie ca profesorii ... cei care au fost în avangarda acestor politici politic-corecte, să ceară acum ca părinții să fie amendați dacă nu își învață copiii, care au început să-și bată profesorii, «respectul față de autoritate». ...

6. În condițiile în care România e condusă de un partid «de dreapta» ..., guvernul mai adaugă un tentacul al statului-terapeutic, mai creează niște birocrați, niște educrați plătiți de la buget și meniți a ne spăla pe creier.  ...”

p.256

„Problemele familiei românești nu pot fi rezolvate prin intervenția vicleană, ideologizată și punitivă a statului în viața familiei românești. Problemele familiei românești pot fi rezolvate dându-le românilor șansa să trăiască și să muncească cinstit în propria lor țară. Problemele familiei românești pot fi rezolvate încurajând o economie a micilor proprietari, un «capitalism popular» (Ronald Regan), o economie la scară umană și un stat reprezentativ.”


6. Editura Didactică și Pedagogică – editurile de stat

p. 334

Banca Mondială: 

„Descentralizarea producerii și desfacerii de manuale era atent planificată și susținută financiar și logistic până în cele mai mici detalii. Editorii români, experții și autorii de manuale erau invitați la un festin financiar [pe banii românilor – pt că Banca Mondială a dat credit rambursat de statul român – 50 mil USD, cf. p.313].  ... singura condiție era eliminarea editurilor de stat din acest circuit. În vreme ce Banca Mondială punea la punct un întreg circuit al manualelor, finanțând (pe banii noștri, pentru că împrumutul a fost rambursat integral de statul român) și conceperea, și producerea și achiziționarea manualelor, statul român era de acord să se autoexcludă din acest joc de-a modernizarea. ...

p. 335

„Guvernul a dat asigurări în timpul negocierilor că de la producerea manualelor actualizate vor fi excluse orice edituri care beneficiază de subvenții de la stat.”


7. Anihilarea învățământului profesional

p.346

„Într-adevăr, încă dintr-un raport al Băncii Mondiale din 16 martie 1994, de la începutul reformei, se aprecia că sistemul de educație – p.347 din România este unul bun, dar că țara pierde bani pentru că împinge elevii prea devreme, adică în clasa a opta, spre învățământul profesional. Scopul reformei ar fi fost, așadar, acela de a economisi bani de la buget prin încurajarea educației generaliste ... Din păcate, așa-zisul învățământ generalist s-a dovedit a fi opus culturii generale sedimentate în școala clasică și a sădit în elevi «competențe» vagi critice și multe lacune de învățare.”



prof. univ. dr. Radu Baltasiu


Comentarii

Postări populare